Fehérje turmix: gyors és lassú feszívódású

Mivel gyakran kérdezitek tőlem, hogy melyik proteint és mikor érdemes inni, ezért ebben az írásban összeszedtem az alapokat. Az előző bejegyzésemből egyértelműen kiderült, hogy fehérjére mindenkinek szüksége van céljaitól függetlenül – lehet az fogyás, vagy izmosodás. Mivel táplálékkal nehéz bevinni a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjét, ezért van szükség a protein turmixra. Ám a fehérje készítményekből számtalan féle-fajta van és nem mindegy mikor melyiket isszuk.

A protein készítményeket alapvetően két csoportra oszthatjuk: a gyors és a lassú felszívódásúakra.

Mint ahogy a nevük is mutatja, a különbség a felszívódás sebességében rejlik. A lassú fehérjék fokozatosan és tovább maradnak a véráramban, de kevésbé anabol, vagyis építő hatásúak.

A gyors fehérjék ellenben rövid időn belül, nagy mennyiségben kerülnek elérhető állapotba a szervezet számára, ám nem maradnak sokáig s vérben. Viszont erősen anabol hatásúak.

Tudtad –e? A protein szó görögül „elsődleges fontosságú”-t jelent.

Ezen kívül még csoportosíthatjuk az alapján is, hogy miből készült: tej, tejsavó, tojás, búza, szója, borsó stb. Vannak egyféle és többféle kevert proteinből készült fehérje porok is.

A legismertebb a whey protein vagyis a tejsavó, ami könnyen és gyorsan emészthető – gyors felszívódású. A lassú felszívódású proteinek általában kazeint tartalmaznak, ami a túróban található magas minőségű fehérje féle. Akik laktózérzékenyek azok számára a legjobb alternatíva a szója protein. A tojás protein manapság már nem divat, de a tejsavó megjelenéséig uralta a fehérje piacot. A búza proteinnek magas a glutamin tartalma, ami egy jó tulajdonság, de az íze miatt nem igen alkalmazzák kiegészítőkben. Inkább extra hozzáadott glutaminnal javítják fel a fehérjét.

Újabban feltörekvőben van még a borsó fehérje is. Számos jó tulajdonsággal bír ám polcokon való megjelenésének elég prózai az oka: a tejsavó ár egyre magasabb a világpiacon.

Melyik a legjobb protein?

Nincs kifejezetten olyan, hogy legjobb protein. Mert a célodtól függ, melyik számodra az ideális.

Mikor kell gyors felszívódású protein?

A gyors felszívódású protein alapvető minden edzés után – kell a gyors tápanyag az izmok számára. Emellett még reggel első étkezéshez is alkalmazható, hiszen az éjszaka folyamán a szervezet „éhezett” és kell a gyors utánpótlás.

Fogyasztása edzés után napi rutinná kell hogy váljon!

Mikor kell lassú felszívódású?

Lassú felszívódású proteint az utolsó esti étkezés mellé, vagy helyett javasolt fogyasztani. Mivel lassan szívódik fel, így az éjszaka folyamán a szervezet fehérje ellátottsága folyamatos marad és nem kell izmot bontania, hogy pótolja a hiányt. Illetve hasznát vehetjük akkor is, ha tudjuk, hogy hosszú ideig nem lesz alkalmunk rendes, szilárd ételhez jutni.

Emellett mindkét típusú proteint használhatjuk az édesség utáni vágy csillapítására. Sőt ha választani kell a két típus között, én mindenképp a gyors felszívódásút javaslom, mert azzal is lehet étkezést kiváltani, csak az nem telít el olyan sokáig.

Tipp: fogyaszd pudingként. Ehhez keverj össze kb fél deci folyadékot (zsírszegény tej vagy víz) 3 evőkanál proteinporral és máris eheted a krémes desszertet.